pátek 25. ledna 2013

Ace of Spades část 1.

Konec roku 2012 byl stejně jako předcházející roky na Steamu ve znamení velkých slev. Díky tomu že jsem v té době měl kratší brigádu a vydělal si nějaké ty peníze, mě letos tyto slevy poměrně zasáhly - a ikdyž jsem si pořídil asi 4 hry, jedné koupě (i přes nízkou cenu) lituji nejvíc.

Jak je již z nadpisu příspěvku poznat jedná se o Ace of Spades. V době vánočních slev, byla tato hra ve slevě za zhruba 2€ - ale nemyslete si že jsem si ji pořídil (pouze) kvůli nízké ceně. Pořídil jsem si ji hlavně proto, že mi ten název byl povědomý, stejně jako mi byl povědomý styl grafiky z několika videí co jsem ještě před nákupem shlédl. To jsem ještě bohužel netušil celý příběh okolo této původně volně stažitelné hře.

Vzhledem k délce textu bude toto téma rozděleno na dva díly, první by mohl mít podtitul "Historie a blízká současnost" :)

Všechno to začalo v roce 2011, kdy americký vývojář Ben Aksoy vydal zajímavou, volně stažitelnou FPS hru Ace of Spades. Hru s grafickým stylem velmi podobným Minecraftu (alpha Minecraftu vyšla téměř rok před AoS). Hra byla založená, jak už to tak u FPS her bývá na střílení, týmovém střílení ve kterém figurovali dva týmy - modrý a zelený. Jenže ona to až tak obyčejná FPS hra nebyla. Tím hlavním co tuto hru udělalo výjímečným byla při každém vytvoření nové mapy náhodná generace terénu a možnost na mapě stavět, kopat a svojí hrou utvářet okolí na mapě. Proč si nepostavit jednoduchou budovu jako opevnění a nechat se dobývat druhým týmem? A co se tak prokopat s lopatou do opevnění druhého týmu? Mapy byly poměrně velké a souboje se odehrávali téměř všude - všude se stavělo a všude se také ničilo. Každý hráč v týmu měl (v době kdy jsem hru objevil a nějaký čas hrál) 2 zbraně (samopal a pušku) + granáty, krumpáč, lopatu a neomezený počet stavebních "kostek". Podle všeho byla hra dost otevřená k modování a autor dost naslouchal "hlasu" hráčů - komunity.



Díky poměrné popularitě se dříve nebo později někdo "vlivnější" musel o tomto projektu doslechnout - a tak se také stalo. O hru projevila zájem Britská společnost Jagex (tvůrci a provozovatelé Runescape), která ale měla s projektem Ace of Spades zájmy trošku odlišné. Je jasné, že komunita okolo původní verze doufala že Jagex bude pokračovat tam, kde Ben Aksoy začal a že potenciál této hry naplno využije.

Bohužel se stal naprostý opak - ikdyž se původní tým (v tu chvíli asi i zaměstnaný u Jagexu) snažil manažery navodit na tu správnou kolej a navázat na úspěchy, tak se jim to nepovedlo. Namísto toho začali tvořit něco jiného z čehož komunita nebyla a není vůbec nadšená, naopak je spíše rozhořčená. Aby toho nebylo málo, podle všeho Jagex (konkrétně manažeři) začali kontrolovat i Steam forum u své hry a banovat uživatele kteří projevili obavy, či se zamýšleli nad směrem jakým tato hra směřovala a směřuje. Ben Aksoy se ještě pokoušel licenci nazpět odkoupit, ale už se mu to bohužel nepodařilo.

V prosinci vyšla plná verze vyvíjená již bez původního týmu za v tu dobu tuším 9€ - v té době jsem poprvé od své zkušenosti s původní "free" verzí objevil na youtube pár videí, trailer a pomyslel jsem si, že jelikož původní hra byla zábavná, tak bych rád podpořil vývojáře tím, že si tu novou koupím a navíc si užiju ještě více zábavy - ale jak vidno bohužel sem se mýlil. Ikdyž jsem využil 75% slevy a hru pořídil velmi levně, záhy jsem zjistil, že ona to taková zábava vůbec není!

Ve druhé části proberu svojí zkušenost se Steam verzí Ace of Spades, současný stav, budoucnost a možnou jiskřičku naděje v očích komunity. :)

Žádné komentáře:

Okomentovat